Utenlandske turister flokker til Norge og kjente turmål, som spektakulære Trolltunga i Hardanger.

Store protester mot reklamekampanje for å lokke friluftslivturister til Norge

I nesten to år har Innovasjon Norge jobbet med en ny satsing for hvordan Norge skal markedsføres som turistdestinasjon, men nå blir kampanjen stoppet.

Publisert

Friluftsliv er en sentral del av kampanjen.

– Vi vil løfte fram den delen av norsk kultur som handlar om å bruke naturen, sier Aase Marthe Horrigmo, som er direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.

Men satsingen har skapt stor skepsis og mange protester, allerede før den er ferdig, skriver NRK.

– Ødeleggende økonomisk og for naturen

Særlig er det aktørene i de delene av landet som har mest turisme, som er redd for en helbom frå det statlige selskapet.

I Nord-Norge og på Vestlandet har en samlet reiselivsnæring protestert, sammen med andre fylkeskommuner.

Her opplever de allerde nå at det er så mange utlendinger som skal bruke norsk natur at det ikke er bærekraftig.

– Vi er skeptiske til å bruke begrepet friluftsliv i et internasjonalt marked, sier direktør i Northern Norway, Trond Øverås.

– Dette kan føre til en større grad av uregulert trafikk og camping. Vi har allerde område der dette er utfordrende.

Setter kampanjen på pause

Nå er altså kampanjen foreløpig stoppa.

Innovasjon Norge sier de tar tilbakemeldingene på alvor, og vil invitere til ny dialog om hvordan dette skal løses.

Selv om arbeidet med kampanjen har foregått i to år, sier hun at de fortsatt er i en tidlig fase. Derfor vil ikke mye penger gå tapt.

Horrigmo peker på at de har fått positive tilbakemeldinger frå deler av landet.

NRK skriver at de vet at det har vært frustrasjon i deler av reiselivsnæringem med tanke på hvordan det statlige selskapet har reklamert for landet.

Horrigmo avviser imidlertid at det er for stor avstand mellom Innovasjon Norge og næringen de skal representere.

Stort press på naturen

Stadig fleire utlendinger får opp øyene for de norske fellesgodene som allemannsretten.

Noen steder, som i Lofoten og i Hardanger, opplever at det er i ferd med å bli problematisk.

Det sliter på naturen og skaper farlige situasjoner når turister med lav kunnskap om norsk natur ferierer i den.

Den norske turistforeiningen får stadig flere utenlandske medlemmer. DNT er også skeptiske til markedsføringsplanene til Innovasjon Norge.

Horrigmo sier et av deres mål var å lære utlendinger mer om hvordan de kan ha et trygt og bærekraftig friluftsliv i Norge.

Hun håper kampanjen kan se dagens lys en gang i framtiden.

Powered by Labrador CMS